Tuesday, June 10, 2008

Vandaag Kon Ik Kiezen

Dinsdag, 10-juni-2008 - Boekel- Vandaag kon ik kiezen: windsurfen in Langenboom of skaten in Boekel. Dat was best wel moeilijk, omdat het perfect surfweer was—minstens windkracht 4. Ik skate nu twee jaar bij Fun On Wheels in Veghel, en dit was mijn eerste keer voor een Dinsdagavondskate in Boekel. Dat komt omdat ik vakantie heb--gewoonlijk werk ik tot 18.00 uur in Tilburg. Er werd tijdens onze weekend tochten vaak over Boekel gepraat: het is maar een uur, maar wel aan één stuk zonder pauzes, daar leer je tempo rijden, het gaat best wel snel, maar er zijn meerdere groepen—ook voor beginners. Dat wou ik meemaken. Het was ruim twee weken geleden dat ik in Workum op skates stond. Ik miste het wel, vooral de gezelligheid onder elkaar. Vandaag is het droog. Het wordt skaten. En, hoe kom ik in Boekel? Wordt dat fietsen of skaten? Als het moet, rij ik met iemand mee terug naar Veghel, skaten dus. Ik vertrok om 1745. Ik was wel op tijd--de eerste zelfs. Na 5 min kwam Coby aan—kort daarna waren er 25 skaters en skeeleraars klaar voor de start. “Een mooie route vanavond...wij komen langs het vliegveld. Wie gaat in de snelle groep?” Precies om 1900 waren wij weg in twee groepen. I was midden in de tweede groep--Jos Jansen en z’n welpie voorop. In “no time” was eerste groep uit het zicht. Onze groep was inderdaad een stuk langzamer, maar toch gingen wij redelijk hard. Na 20 min was er een 2-min waterstop. De eerste groep wachtte op onze komst. Dan werden er drie groepen gevormd--ik bleef bij de laaste. Het betonnen fietspad was glad. Wij rijden recht tegen de wind in. Ik vond het moeilijk uit de wind te blijven rijden. Ik moest iedere keer een paar stappen terug winnen. Het leek ook dat wij gingen versnellen--de tweede groep kwam dichter bij. Ik viel achter; ik riep om een tandje lager te rijden, maar de trein ging door. Ik werd te moe en ik stoppte om een stuk appel te eten. Ik reed verder alleen. Na 10 min kwam ik de groep tegen, wachtend in de berm naast een kruispunt. Na 2 min gingen we weer. Ik probeerde uit de wind te blijven rijden. Op een gegeven moment kwamen we langs Vliegbasis Volkel en dacht ik, wat is korter: terug naar Veghel, of de route volgen naar Boekel? Ik was moe, en ik vond het eigenlijk al genoeg. Ruim een uur onderweg kwamen we langs Billybird Park Hemelrijk—okee, nu is het te overzien. Terug naar Boekel, maar het duurde lang. Ik raakte de groep weer kwijt. Jos bleef een stukje achter met mij. Eindelijk waren wij terug bij Electroworld. Het was kwart voor negen, en we hadden 30 km gereden. Ik was blij om binnen te zijn. Even zitten achter in de kofferbak van de eend van Jan. Jacqueline nam een foto. “Tot de volgende keer”, namen de skaters afscheid van elkaar. Ik kreeg een lift terug naar Veghel van Ronald. Ja, het is dag en nacht verschil met Fun On Wheels skaten. In Boekel kom je te trainen, af te zien, een sterker te worden.

Dale Weiss
Veghel
http://chevydale.blogspot.com/
http://chevydale.blogspot.com/2008/06/tuesday-evening-skating-in-boekel.html

No comments: